Categories
Forskning

Diabilder ger mjölkabstinens

De femton barn som deltagit i det bildexperiment som två bönder i Skåne genomfört under 2005-2008 har alla hittills reagerat på samma sätt.
– Jag trodde personligen inte att det skulle finnas en så klar koppling mellan vad vi kallar ”ögonstimulantia” och vad vi kallar ”magrespons”, säger mjölkbonden Bjarke Jomsen som lett projektet tillsammans med sin bror Henning Jomsen (född Nilsson).
Enligt Jomsen resulterade upprepade visningar av diabilder, oavsett motiv, i ett starkt sug efter mjölk hos samtliga deltagare. Det skulle möjligen kunna bevisa att det helt enkelt är själva formatet som är avgörande.
– Det återstår fortfarande att se. Ännu har vi inte tillräckligt med underlag och det finns ännu inget slutdatum för vad vi kallar för ”projektet”, säger Jomsen.
Det har inte gått att nå något av barnen för en kommentar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *